گام به گام تا توقف ناقص سازی جنسی زنان در ایران، نام گروهی است که در زمینه ختنه زنان در ایران فعالیت میکنند. ختنه کردن زنان عواقب خطرناکی برای سلامت آنان دارد و در مواردی به دلیل خونریزی و عفونت شدید موجب مرگ فرد شده است. این نوع از ناقص سازی جنسی زنان در ایران هنوز هم در برخی مناطق ایران رواج دارد و دختران و زنان زیادی قربانی این فرهنگ نادرست میشوند.
پیشینه ختنه زنان
براساس گزارش سال گذشته صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، یونیسف، حدود ۱۳۰ میلیون نفر زن و دختر در سراسر جهان زندگی میکنند که قربانی یکی از انواع ختنه بودهاند و سالانه حدود دو میلیون نفر نیز به این تعداد اضافه میشود. ختنه دختران بسته به نوع فرهنگ در سنین مختلف انجام میشود، اما عمدتا بین ۴ تا ۱۲ سالگی است. در برخی فرهنگها هم دختران در نوزادی یا درست قبل از ازدواج ختنه میشوند.
ختنه کردن دختران سنتی قدیمی است که حتا به پیش از اسلام یا مسیحیت باز میگردد و برخلاف ادعای برخی از مسلمانان که آنرا امری دینی میدانند، در هیچ کجای قرآن به ختنه زنان اشاره نشده است. بر اساس اطلاعاتی که گروه گام به گام تا توقف ناقص سازی جنسی زنان در ایران در اختیار دارد، ختنه دختران در ایران، به ویژه در میان اهل تسنن شافعی مذهب سابقه طولانی دارد.
مساله ختنه زنان در ایران در زمره مسایل اجتماعی که هر روزه در مورد آن اطلاع رسانی میشود قرار ندارد. هیچ اصل مشخصی در مورد ممنوعیت ختنه زنان در ایران وجود ندارد و از همین روی، جامعه مدنی میتواند تاثیر زیادی در امر آگاهی بخشی و تغییر قانون در ایران زمینه ایفا کند.
ماده ۷۰۶ تا ۷۰۸ قانون مجازات جدید اسلامی اعلام میکند که از بین بردن قدرت انزال یا بارداری زن که لذت مقاربت را کاهش میدهد موجب ارش است. از سوی دیگر ماده ۶۶۴ به طور صریح به این موضوع اشاره می کند که قطع عضو آلت جنسی زن موجب پرداخت دیه است و در تبصره آن آمده “مگر اینکه آلت تناسلی زن به صورت مادرزادی دچار چسبندگی بوده باشد”. اما تا ممنوعیت کامل ختنه زنان در ایران راه زیادی باقی است و از همین روی فعالان مدنی درصدد جمعآموری اطلاعات در این زمینه و ارائه آن به نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی هستند.
آمار دقیقی در زمینهی تعداد افرادی که مورد این عمل جراحی قرار میگیرند وجود ندارد اما استان هرمزگان، لرستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی از استانهایی هستند که این عمل در آنها انجام میشود. آمار ختنه زنان در ایران نسبت به کشورهای افریقایی پایینتر است اما هنوز به طور کامل از بین نرفته است و تنها راه پیشگیری کردن از این عمل، آگاهی رسانی در سطح وسیع است که گروه “گام به گام تا توقف ناقص سازی جنسی زنان در ایران” در این امر گام بر میدارد و با برگزاری سمینارها و سفر به استانهایی که همچنان ختنه زنان در آن صورت میگیرد، سعی در آگاه کردن افراد به صورت رودررو دارد. از دیگر فعالیتهای این گروه میتوان به جمعآوری اسناد و مدارک در خصوص ختنه زنان اشاره کرد. این اسناد و مدارک به این دلیل جمعآوری میشوند که بتوان از آنها در ارتباط با مسئولان دولتی، در ممنوع کردن عمل ختنه در ایران استفاده کرد.
گام به گام تا توقف ناقص سازی جنسی زنان در ایران
گروه “گام به گام تا توقف ناقص سازی جنسی زنان در ایران” تلاش میکند تا بدون هیچگونه جانبداری سیاسی، مذهبی و قومی، اطلاعاتی جهت آگاهی از ناقص سازی جنسی زنان یا ختنه دختران در ایران منتشر کند. فعالیتی که میتواند از ناقص سازی بیشتر زنان در ایران جلوگیری کند.
این گروه با هدف روشنگری و آگاهی سازی در خصوص ختنه زنان در ایران آغاز به کار کرده است و با برپایی کنفرانسهای مختلف در ایران و خارج از ایران، سعی دارد تا به هدف خود دست یابد. اعضای این گروه، عملکرد خود را برای دولت میفرستند و تقاضای کمک میکنند تا ببینند آیا دولت کمکی به آنها میکند یا خیر.
https://www.facebook.com/stopfgmiran
و آدرس وبسایت آن:
است.
شقایق نماد قربانیان ناقص سازی جنسی زنان در ایران
هر جا گل شقایق دیدید به یاد بیاورید که هر روز دختران بسیاری در ایران قربانی ناقص سازی جنسی زنان می شوند
” جام شقایق از گلبرگ های بزرگ و جدا از هم، به رنگ سرخ درخشان، تشکیل یافته و آتش و خون، رخسار گلگون و ساغر شراب را به آن تشبیه کرده اند. در قاعده هر گلبرگ، لکه سیاه رنگی وجود دارد که به صورت داغ بزرگی در قعر جام و در دل گل دیده می شود و از آن مضامینی چون داغ دل، دل سوختگی و سیاه دلی پدید آورده اند. این داغ تنها در گونه شقایق ایرانی دیده می شود.
گل بوستان رویت چو شقایق است لیکن / چه کنم به سرخرویی که دلی سیاه داری (سعدی)
اِی گل تو دوش داغ صبوحی کشیدهای / ما آن شقایقیم که با داغ زادهایم (حافظ)
از طرفی دیگر شقایق جمع شقیقه به معنی شکاف و رخنه است و یا به عبارت مأنوس تر، شکاف بین سنگ ها و پشته ها که برای رویش گیاه مناسب باشد. شاید هم تسمیه گیاه شقایق بر وجه طبیعت خودروی آن در دشت و کوه و بستر سنگ ها بوده است. که این مضمون می تواند به عنوان نماد باروری زنان و استعاره ای از اندام جنسی زنان هم باشد. علت اساسی دیگر برای انتخاب شقایق رنگ سرخ آن است و خون را به آن تشبیه کرده اند.
اِی بسا برگ شقایق که دمادم در باغ / از سرشک من و خوناب جگر میروید (خواجوی کرمانی)
به نظر می رسد زنان سر و گردن خود را با شقایق می آراسته اند و به اصطلاح به خود گل می زده اند، با دو شاهد از نظامی گنجوی:
گهی می کرد نسرین را قصب پوش / گهی می زد شقایق بر بناگوش
شقایق بستنش بر گردن ماه / کمند انداخته در گردن شاه
همه این علت ها موجب شد که شقایق به عنوان نمادی برای جلوگیری از تداوم ناقص سازی جنسی زنان در ایران باشد. هر جا گل شقایق دیدید به یاد بیاورید که هر روز دختران بسیاری در ایران قربانی ناقص سازی جنسی زنان می شوند”.
یادمان باشد حتی یک قربانی هم زیاد است