تحلیلی بر واقعه ثبت پنج ازدواج زیر ۱۰ سال در هرمزگان؛
تداوم ازدواج کودکان در جنوب

این موضوع مهمی است که دختری در هشت‌سالگی شاید بتواند عروسکش را انتخاب کند اما قطعا قدرت عقلانی برای انتخاب همسرش را ندارد و برای این کار به اجازه پدر نیاز است.
 ۲۶۶۹_۶۳۴۶۰۴۲۲۵۷۶۳۲۴۱۲۵۰_l
به گزارش هرمزگان نیوز به نقل از شرق، از هرمزگان خبر می‌رسد که در سه شهر این استان پنج کودک زیر ۱۰ سال ازدواج کردند. درحالی‌که این خبر از سوی مدیر‌کل ثبت احوال هرمزگان اعلام شد اما اشاره‌ای به اینکه این کودکان در چه شرایطی قبول کردند وارد زندگی مشترک شوند، نشد.
آخرین آمارهای ازدواج کودکان در کشور نشان می‌دهد دختران بیش از پسران در فهرست ازدواج زودهنگام قرار می‌گیرند. ۲۴‌هزار‌و ۵۰۶‌دختر زیر ۱۴سال در برابر پنج‌هزار‌و ۵۱۹‌پسر ۱۰ تا ۱۴ساله نشان می‌دهد دختران بیشتری با مردان بیشتر از سن خود ازدواج می‌کنند. شرایطی که آمادگی‌اش برای دختران در سن مجاز ازدواج هم به احتیاط و تامل بیشتری نیاز دارد.
آمار مرکز آمار ایران در این خصوص به آخرین سرشماری کشور در سال ۸۵ برمی‌گردد. تعداد کودکان ازدواج‌کرده در سنین ۱۰ تا ۱۸ سال دارای همسر، ۸۴۸‌هزار نفر است.
نگرانی از افزایش ازدواج دختران خردسال در کشور در آخرین گزارش نشریه جامعه‌شناسی کشور هم نمود دارد؛ گزارشی که به پدیده «همسران کودک» در ایران امروز اشاره می‌کند. تعداد «مادران کودک» با ۵/۶ برابر فزونی نسبت به «پدران کودک» گویای این است که دختران خردسال و کودک واقع در سنین ۱۸ـ۱۰سالگی عمدتا با ۸۵درصد همسر مردانی شده‌اند که در سنین بالای ۱۸سال قرار دارند و فقط ۱۵درصد از این قشر کودکان با کودکان هم‌سن و سال یا هم‌نسل خود ازدواج کرده‌اند. به این پدیده اصطلاحا چنین اطلاق می‌شود که مردانی که با دختربچه‌های واقع در سن ۱۸ـ۱۰سال ازدواج می‌کنند، می‌گویند «زن و بچه» را با هم اختیار کرده است.
اما به گفته یک فعال حقوق زنان و کودکان برای کمک به دخترانی که در آستانه ازدواج زودرس هستند، نیاز است تا قانون رضایت پدر برای ازدواج دختران برداشته شود. فریده غیرت در این رابطه می‌گوید: «امروز شاهد هستیم یک دختر ۲۹ یا ۳۰ساله با تحصیلات دکترا هم هنگام ازدواج اول خود نیاز به تایید و رضایت پدر برای ازدواج دارد. خوشبینی بسیاری وجود دارد که این قانون برداشته شود، چراکه در گذشته خیلی تلاش شد تا در جهت حقوق اجتماعی خانواده سن ازدواج دختر را به ۱۳‌سال رساندیم و این کار انجام شد و امروز هم تلاش می‌کنیم با وجود اینکه کار مشکلی است، قانون اجازه پدر برای ازدواج دختران را ملغی کنیم.»
به گفته او، سن تعیین‌شده در قانون کشور برای ازدواج دختران ۱۳سال و برای پسران ۱۵سال مقرر شده است: «قانون راهی پیش‌بینی کرده برای ازدواج زودرس دختران مبنی بر اینکه اگر دختران ویژگی‌های جسمانی خاصی داشته باشند، می‌توانند از معافیت از شرط سن استفاده کنند مثلا اینکه دختری رشید که از قوای جسمانی بالایی برخوردار باشد و باید توجه داشت که این آمار در جنوب کشور ارایه شده است؛ جایی که ویژگی فیزیولوژیکی دختران در جنوب با دختران شمال کشور بسیار متفاوت است. بنابراین قانون در این زمینه راه را باز گذاشته است. پس این آمار وجود داشته و با تایید مرکز ثبت احوال صورت گرفته، اما اگرچه این آمار روز به روز در حال کاهش است اما این مساله وجود دارد و قابل کتمان نیست و ما هنوز نمی‌دانیم این دختران با میل ازدواج کرده‌اند یا با اجبار و اجازه پدر.»
غیرت تایید می‌کند که این موضوع مهمی است که دختری در هشت‌سالگی شاید بتواند عروسکش را انتخاب کند اما قطعا قدرت عقلانی برای انتخاب همسرش را ندارد و برای این کار به اجازه پدر نیاز است.
درحالی‌ که پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، افراد زیر ۱۸‌سال را کودک دانسته اما حدود هفت‌درصد از کودکان در سنین ۱۰ تا ۱۸ساله کشور تا سال ۸۵ «ازدواج» کرده‌اند که این درصد بالغ بر حدود ۸۴۸هزار کودک اعم از دختر و پسر را شامل می‌شود.
منبع

تاریخ انتشار: ۱۳۹۰ یکشنبه ۴ دی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *