آمار بالای ازدواج کودکان در هرمزگان
باورهای غلط رایج در اجتماع در برخی نقاط ایران بیشتر از سایر مناطق بر روی تمایل افراد به ازدواج در سنین پایین تأثیرگذار است. احمد مدنی، کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان بستک با بیان این مطلب گفت:در همین شهرستان به دلیل نگرانی از دیر شدن زمان ازدواج و یا پیدا نشدن مورد مناسب معتقدند که دختران را قبل از ۱۸ سال باید به خانه بخت فرستاد. وی که درکارگاه سلامت اجتماعی کودکان در مرکز شهرستان بستک سخن می گفت افزود:دو گونه ازدواج وجوددارد. ازدواج هایی که طبق قانون برای دختران بالای ۱۳ سال و برای پسران بالای ۱۵ سال ثبت میشود و دفترهای ثبت ازدواج مجاز به مرقوم کردن آن هستند و دیگری ازدواج هایی که قبل از سنین یاد شده انجام می گیرد اما بعد از اینکه افراد به سنین قانونی رسیدند ثبت میشوند. بیشترین مناطقی که در آسیا ازدواج زودهنگام در آنها صورت میگیرد، پاکستان و نپال هستند که البته در ایران هم آمارها چشم گیرند. مدنی ادامه داد: یکی از علل طلاق را میتوانیم ازدواج زودهنگام بدانیم. به عنوان مثال در شهرستان بستک بیشترین افراد مراجعه کننده برای طلاق ۲۶ ساله بودند. این کارشناس پیشگیری گفت:سه آسیب جدی به افرادی که ازدواج زودهنگام دارند وارد میشود: ۱٫ محرومیت از تحصیل و یا عدم بهره گیری از آموزشهای لازم و کافی ۲٫ محرومیت از لذتهای کودکی ۳٫ محرومیت از سلامت که میتوان هم برای جسم و هم برای روان آن را در نظر گرفت. وی تاکید کرد :یکی از عمده ترین مواردی که میتوان در مورد سلامت جسم به آن اشاره کرد بارداری در سنین پایین است که البته می- توان یکی از علل مرگ مادران را هم بارداریهای زودهنگام دانست. مدنی با طرح این سوال که چرا ازدواج کودکان رخ میدهد؟ گفت: در اکثر مواقع خانواده و تصمیماتی که از سوی خانواده گرفته میشود دلیل این ازدواج ها است.ولی صندوق جمعیت سازمان ملل هم فاکتورهایی را برای ازدواج زودهنگام برشمرده است. این سازمان فقر و استراتژی بقای اقتصادی، نابرابری جنسیتی، حل و فصل اختلافات، کنترل روابط جنسی و عزت خانوادهها، سنت و فرهنگ، تحکیم روابط خانوادهها را از فاکتورهای گرایش به ازدواج زودهنگام میداند. رایحه مظفریان نویسنده کتاب تیغ و سنت و فعال حقوق کودکان در ادامه این جلسه صحبتهایش را با پرداختن به موضوع ازدواج کودکان آغاز کرد. وی گفت: آمارهای استان هرمزگان نشان میدهد که این استان یکی از مناطقی است که آمار زیاد ازدواج کودکان در آن به ثبت رسیده است. جداول زیر نشان میدهد که در سال ۸ ،۱۳۹۲ پسر و ۶۸۶ دختر زیر ۱۵ سال ازدواجشان در محضرها به ثبت رسیده است.
 
۰۰۰۲۲۲
مظفریان ادامه داد:آنچه توجه را بیشتر به سمت ازدواج دختران جلب میکند در خطر قرار گرفتن سلامت آنهاست. استان هرمزگان از لحاظ تعداد مرگ و میر مادران و همچنین بارداری مادران زیر ۱۵ سال رتبه بالایی را در کشور دارد. با توجه به جدول زیر ۵۷ زن زیر ۱۵ سال در سال ۱۳۹۲ مادر شده اند.
۰ درصد کودک آزاری ها روی کودکان زیر سه سال است حدود ۷۰ درصد کودک آزاریها در کشورهای در حال توسعه و زیر سه سال اتفاق میافتد و در ۶۰ درصد موارد هم احتمال تکرار دوباره وجود دارد چون توسط افراد خانواده انجام میشود. این را نازلی حنایی مسئول بخش بهداشت و روان شبکه بهداشت شهرستان بستک و مسئول فنی مرکز مشاوره پردیس در همین نشست اعلام کرد . وی افزود:بیشترین آزار از سوی مردان (پدر، برادر، شوهر و…) نسبت به دختران صورت میگیرد. همچنین کودک آزاری در خانوادههای خشونت خیز و حاصل از طلاق بیشتر اتفاق می افتد. البته میتوان موارد دیگری را هم مانند سطح تحصیلات پایین والدین، سابقه خشونت اعمال شده به والدین در دوران کودکی آنها، وضعیت اقتصادی نامساعد و فقر فرهنگی را هم در بین عواملی گنجاند که بر روی افزایش کودک آزاری تأثیر می گذارند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *