پایان نامه ای با عنوان بررسی مقایسه ای تمایل جنسی، صمیمیت و تعارضات زناشویی زنان بین 17 تا 45 ساله با راهنمایی دکتر اقبال زارعی و پژوهش یحیی بازیار زاده در اسفند ماه 1392 در دانشگاه هرمزگان دفاع شده است. ابزار این پژوهش کمی پرسشنامه تمایل جنسی هالبرت- پرسشنامه صمیمیت و پرسشنامه تعارضات زناشویی بوده است. از 250 پرسشنامه توزیعی 233 پرسشنامه تکمیل شده است. نتیجه این پژوهش نشان داده است که بین تمایل جنسی و صمیمیت تفاوت معنا دار وجود دارد و در تعارضات زنانشویی تفاوت معنا دار پیدا نشد.

“نهایتا پس از همتاسازی ۱۹۸ پرسشنامه شامل ۱۰۰ پرسشنامه مربوط به زنان ختنه شده و ۹۸ پرسشنامه مربوط به زنان ختنه نشده با روش تی تست گروههای مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه گروه های مستقل با نرم افزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که تمایل جنسی و صمیمیت میان دو گروه از زنان مورد پژوهش تفاوت معناداری داشت به گونه ای که میانگین این دو متغیر در گروه زنان ختنه شده پایین از زنان ختنه نشده میباشد. بر پایه یافته های این پژوهش تفاوت معناداری در تعارضات زناشویی میان دو گروه مشاهده نگردید”.

وی برخی از دلایل انجام ختنه از دیدگاه عوام را این گونه بر می شمارد:

1.صیانت وپاکی و نجابت: قسمت خارجی اندام تناسلی زنان ناپاک است بنابراین اگر آن قطع شود باعث پاکی میشود.

2.زیبایی: قسمت خارجی اندام تناسلی بدمنظر است (شبیه مردان)

3.جلوگیری از سقط جنین: اگر ختنه نشوند بچه در حین تولد خواهد مرد. در برخی کشورها عمل ختنه در حین زایمان انجام میشود که با خونریزی شدید همراه است.

4.ترفیع منزلت و یکپارچگی: هویت میبخشد. به مرحله زن بودن ارتقا می یابند.

5.جلوگیری از بی بندوباری جنسی: اگر بافت احساسی (کلیتوریس) قطع شود تمایل جنسی و به تبع آن انحراف در زن کاهش می یابد.

6.بهبود و پیشرفت رابطه جنسی برای مردان و رضایت آنان، چرا که مهبل کوچک شده و مردان رضایت بیشتری در حین مقاربت خواهند داشت.

7.افزایش فرصت برای ازدواج زنان: عمل ختنه گواه پاکی و نجابت

بازیاری ضرورت واهمیت پژوهش را به مخاطره افتادن سلامت جسمی و روانی زنان می داند. همچنین بسیاری از خشونت ها ریشه در سنت ها و توجیهات آئینی دارد. آثار روانی از قبیل ترس، کابوس و اضطراب ناشی از این عمل و ضایعات ایجاد شده در اندام های تناسلی زنان بسیار عمیق و در اغلب موارد غیر قابل جبران است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی کلیتوریس کلیدی برای ایجاد عملکرد طبیعی تمایلات جنسی زنان است و قطع آن موجب سرد شدن روابط جنسی،نداشتن ارگاسم، آمیزش دردناک می شود. اختلالات فعالیت جنسی در زنان در چهار حیطه تمایل جنسی، تحریک جنسی، درد حین نزدیکی و عدم توانایی رسیدن به اوج لذت جنسی است. موانع اجتماعی فرهنگی برآورد دقیق این اختلالات را دشوار می کند اما شیوع این اختلالات در زنان بالا بوده و تاثیر شگرفی بر کیفیت زندگی، اعتماد بنفس، خلق و خو، روابط همسری وفعالیت های اجتماعی آنها می گذارد.

کلودسی گزارش داده که تاجران برده در ترکیه عمل ختنه را برروی کنیزانشان اعمال می کرده اند. استرابون جغرافی دان اظهار می کند یکی از رسومی که در میان مصریان غیورانه انجام می شده است فرزندان نرینه خویش را ختنه میکردند- درمورد دختران نیز عادت فوق اجرا میشده. هاسکه و دورکینو معتقدند این عمل به دو هزار سال پیش در مصر باز میگردد. کمربند عصمت نیز در رومیان قرون وسطی- ابتدا آهنین سپس چرمی به کار برده می شده است.

عمل نوع دوم در اروپا، روسیه وایالات متحده شایع بوده است و برای زنانی که دچار ناراحتی روحی-روانی بوده اند انجام می شده است. در انگلستان ویکتوریا این عمل را بر روی زنانیکه نیاز جنسی در آنها بروز کرده و استشها (خودارضایی) میکردند بکار برده میشده است. زنان میل خود را سرکوب میکردند و صحبت در مورد آن ممنوع بود.

در قرن 19 نوع اول توسط پزشکان آمریکایی و انگلیسی در درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل هیستری، صرع، افسردگی، همجنسگرایی(همجنسگرایی بیماری نیست) و خودارضایی های مکرر در مورد زنان انجام می شد.

این عمل توسط یک پزشک متخصص زنان بنام اسحاق بیکر براون بکار گرفته میشد- استدلال وی این بود که بیشتر بیماری هایی که توسط زنان تجربه میشود به هیجانات دوره ایی سیستم عصبی بویژه عصب پودیک pudic  منتهی به کلیتوریس مربوط میشود. او استدلال میکرد که تحریک عادی این عصب از طریق استمناء فشار زیادی بر سلامتی زنان وارد می آورد و می تواند موجب ایجاد مراحل هشتگانه پیشرفت بیماری هایی از قبیل هیستری، تحریک ستون فقرات، صرع هیستریکی، آمادگی برای جمود فکری، آمادگی برای بیماری صرع، بلاهت یا ضبط دماغ و مانیا و سرانجام منتهی به مرگ میشود. درمان و بهبود بیمار از طریق قطع کامل کلیتوریس با قیچی جراحی، تزریق افیون به راست روده و مراقبت شدید از بیمار به مدت یک ماه می بود. طبق نظر وی زنان سرکش و رام نشده از این طریق به همسران خوبی بدل خواهند شد. دختران مجرد به آغوش خانواده باز خواهند گشت و زنان متاهل که قبلا از روابط جنسی متنفر بودند باردار می شوند. بعدها مشخص شد بین این عمل قطع آلت تناسلی و درمان این اختلالات او از جامعه پزشکی انگلستان اخراج شد.

فروید وریک نشان دادند که بین اعمال روانی وعادات قبیله ایی یک رابطه روانی وجود دارد و این عادات هر کدام بستگی به خصوصیات و فرهنگ هر قبیله دارد که این عمل در آن قابل قبول جلوه داده شده است و هر یک از آنها در جایگاه بخصوصی قرار میگرفته اند و علاوه براین علت ترس از محیط و تکانه های عصبی از عوامل دیگری بوده که انسان های اولیه را وادار به اقدام میکرده است و در تمدن امروزی از آن همه عادات انسانهای اولیه تنها دو مورد بیشتر انجام می شود: اولی ختنه و بعد لوزه برداری، که هرکدام از قدیمی ترین زمانهای تاریخ بشری صورت میگرفته تا به امروز ادامه دارد.

ختنه مغایرت جنسی زنان را خارج از رابطه زوجی حفظ میکند و ارزشگذاری زن زن در بیاری از جوامع براساس تولیدمثل و نقش مادری انجام میگیرد.

الگوهای ارتباطی زوجین

  • الگوی سازنده متقابل برد-برد
  • الگوی توقع/کناره گیری— توقع مرد کناره گیری زن / توقع زن کناره گیری مرد
  • الگوی اجتناب متقابل (کریستفسن و سالاری)

بازیاری در پژوهش خود پیشینه های زیر را الگوی کار خود قرار داده است:

– در سودان: تفاوت معناداری در فراوانی ارگاسم بین شده ونشده

– در نیجریه: تفاوت معناداری در فراوانی ارگاسم بین شده ونشده

– در مصر: ارگاسم، هیجان جنسی و خودارضایی میان شده ونشده تفاوت معنا دار

– در نیجریه : تفاوت معنادار بین رضایت زناشویی در جریان روابط جنسی زنان بین شده ونشده وجود دارد.

– در اسماعیله مصر: تفاوت معنا دار از حیث تمایل جنسی ، لذت از رابطه جنسی، ارگاسم و خشکی واژن در جریان رابطه جنسی میان شده ونشده.

– در گامبیا: عواقب بلند مدت ابعاد بهداشت باروری در ختنه زنان – تفاوت معنادار از حیث رابطه دردناک جنسی در آفریقای مرکزی

– عوامل موثر بر فراوانی مقاربتی در جمهوری آفریقای مرکزی- تفاوت معناداری در فراوانی دفعات مقاربت جنسی در ختنه شده ونشده

تمایلات جنسی معیوب و ختنه زنان مدیریت علت وامکان- در مصر: تفاوت معناداری در تمایل جنسی، برانگیختگی جنسی و رضایت جنسی میان شده ونشده

در پژوهش بازیاری سوال اصلی تحقیق این است:

آیا بین تمایل جنسی زنان ختنه شده ونشده قشم تفاوت معناداری وجود دارد؟

یافته‌های پژوهش نشان داد که تمایل جنسی و صمیمیت میان دو گروه از زنان مورد پژوهش تفاوت معنا‌داری داشت به گونه‌ایی که میانگین این دو متغیر در گروه زنان ختنه شده پائین از زنان ختنه نشده می‌باشد. بنابراین ختنه تمایل جنسی و لذت جنسی و صمیمیت را کاهش می دهد. بر پایه یافته‌های این پژوهش تفاوت معناداری در تعارضات زناشویی میان دو گروه مشاهده نگردید.

رضایتمندی جنسی در زندگی مشترک یک فاکتور مهم و کلیدی در شاد بودن خانواده است و زنانی که در رابطه جنسی خود رضایت داشته باشند از زندگی رضایت بیشتری دارند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *