۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
۲۵ هزار کودک ایرانی که پیش از رسیدن به سن قانونی ازدواج کرده‌اند، از همسران خود جدا شده‌اند.
۱۰۰۸۱۹۸۵۲۱۶۸
به گزارش خبرگزاری مهر، فتحیه قنادی، پژوهشگر فعال حوزه کودکان گفت: “به نظر می‌رسد که ازدواج زودرس یکی از ویژگی‌ها و مقتضیات خانواده‌های استان هرمزگان شده است.”
به گفته قنادی “ازدواج زودهنگام دختران در خانواده‌های پرجمعیت که از نظر اقتصادی در تنگنا هستند، بیشتر اتفاق می‌افتد، زیرا والدین بودن دختران را هزینه و بار اضافی بر هزینه خانوار می‌دانند. از سویی ازدیاد موالید که یکی از تبعات ازدواج زودرس است، موجب شده که هرمزگان به عنوان یکی از پر زاد و ولدترین استان‌ها در کشور شناخته شود.”
به گفته رضا غلام‌پور، مدیرکل پیشین اداره ثبت احوال استان هرمزگان، ۴۵۸ مورد ازدواج زیر ۱۴ سال در هشت ماهه نخست سال ۱۳۸۹ در این استان ثبت شده است. همسران این دختران بین ۱۷ تا ۲۷ سال سن دارند.
این ازدواج‌ها در شهرهای بندرعباس، میناب، رودان، جاسک و بشاگرد، بندرخمیر، بستک، بندرلنگه، پارسیان، قشم و حاجی‌آباد به ثبت رسیده است.
بر پایه این گزارش همچنین در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۰ شش ازدواج با دختران زیر ۱۰سال ثبت شده است.
عصمت لطفی‌زاده، مسوول دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی هرمزگان نیز گفته است: “آسیب‌های ازدواج زودهنگام دختران بیش از ازدواج دیرهنگام است و همچنین دختران زیر ۱۸ سالی که ازدواج می‌کنند، مشکلات جسمی و روانی جدی‌ای زندگی آنان و کودکان‌شان را تهدید می‌کند.”
فرشید یزدانی، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان زمستان سال گذشته در مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال به خبرگزاری کانون دانش‌آموزی (پانا) گفته بود: “در سال ۸۵، ۳۳ هزار و ۳۸۳ دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کردند که این میزان در سال ۱۳۸۹ به ۴۳ هزار و ۴۵۹ مورد رسید.”
به گفته وی هر سال ۴٠ هزار نفر به آمار کودکان ازدواج کرده، افزوده می‌شود.
همچنین بهمن‌ماه سال گذشته، نیره اخوان، نماینده و عضو کمیسیون قضایی مجلس ایران در گفت‌وگو با پانا گفته بود: “برای ازدواج کودکان هرمزگانی نمی‌توان چاره‌ای اندیشید زیرا منع ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال با شرع تضاد دارد ممکن است کودکی با سن زیر ۱۰ سال به بلوغ کامل جنسی و فکری رسیده باشد.”
بر پایه قانون ایران، ‌سن ازدواج برای دختران ۱۳سال و برای پسران ۱۵سال تعیین شده است. البته برپایه یکی از این موارد قانونی، چنانچه دختران دارای ویژگی‌های جسمانی خاصی باشند، می‌توانند از معافیت از شرط سن استفاده کنند. این درحالی ‌است که پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، افراد زیر ۱۸‌سال را کودک می‌داند.
منبع: http://www.radiozamaneh.com/43708
 


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *