ازدواج‌های زودهنگام راهی به سوی طلاق
یک جامعه شناس با بیان اینکه آمار دقیقی از ازدواج‌های زودرس وجود ندارد، گفت: تعداد ازدواج‌های زودهنگام در جامعه افزایش یافته است.
مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به افراط و تفریط جامعه در خصوص ازدواج اظهار کرد: جامعه در خصوص مسئله ازدواج به دو دسته تقسیم می‌شود‌، گروهی که به ازدواج‌ در سنین بالاتر از ۲۸ سال گرایش دارند و دسته دیگر ترجیح می‌دهند فرزندان دختر خود در سنین بین ۱۳ تا ۱۴ سال ازدواج کنند.
JamNewsImage10174775
وی با بیان اینکه سه عامل در ازدواج‌های زودرس دخیل است، گفت: یکی از این عوامل ترس خانواده‌ها از افزایش سن دختران است،‌ در تفکر رایج در این خانواده سن مناسب ازدواج ۲۲ تا ۲۵ سال است و گمان می‌کنند با افزایش سن دختر فراهم شدن فرصت ازدواج برای فرزندانشان دشوار می‌شود به همین دلیل به ازدواج دخترانشان در سن پایین مبادرت می ورزند.
این جامعه شناس ادامه داد: دومین عامل قابل بررسی در ازدواج‌های زودرس روحیه مرد سالاری در برخی از مردان است که موجب می‌شود این افراد به ازدواج با دختران در سن پایین تاکید کنند زیرا می‌خواهند پرورش شخصیت همسرشان در اختیار خودشان باشد.
پدریان با بیان اینکه بلوغ زود رس سومین عامل ازدواج زودرس است،‌ ادامه داد: گسترش ارتباط رسانه‌ای و در دسترس بودن این ارتباط برای تمام اقشار موجب بلوغ زودرس و نیاز به ازدواج دختران در سن ۱۳-۱۴ سالگی می‌شود.
وی با اشاره به موانع قانونی برای ازدواج‌های زودرس افزود: اگرچه منع قانونی برای ازدواج زودرس وجود دارد اما همانطور که قوانین منع مصرف مواد مخدر نتوانسته مانع مصرف مواد مخدر در جامعه شود،‌ قانون موجود هم نمی‌تواند مانع انجام این ازدواج‌ها شود.
ازدواج‌های زود هنگام در حال افزایش است
این جامعه شناس با بیان اینکه آمار دقیقی از ازدواج‌های زودرس وجود ندارد، گفت: این ازدواج‌ها به صورت قانونی ثبت نمی‌شوند و آمارهای موجود در این زمینه غیرواقعی است اما موضوع مهم افزایش تعداد ازدواج‌های زود هنگام در جامعه است.
پدریان با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما فرهنگ شهرنشینی حتی در کلان شهرهای وجود ندارد و عمدتاً شهرها از لحاظ فرهنگی در حد روستاها هستند، گفت: حتی در تهران هم شاهد پدیده ازدواج‌های زود هنگام هستیم.
وی علت غالب ازدواج‌های زود هنگام را مشکلات فرهنگی عنوان کرد و گفت: مشکلات اقتصادی در رده دوم بروز چنین ازدواج هایی قرار دارد.
این جامعه شناس یکی از عوامل افزایش طلاق در جامعه را ازدواج‌های زودرس عنوان کرد و افزود: در ازدواج‌های زودرس افراد بر اساس احساسات ازدواج می‌کنند و عقلانیت در این نوع ازدواج‌ها نقشی ندارد در نتیجه با افزایش سن زوجین احتمال طلاق افزایش می‌یابد.
کامل شدن شخصیت در ازدواج نقش اساسی ایفا می‌کند
هم‌چنین علی راکی، روانشناس با اشاره به اینکه مهم‌ترین مولفه برای ازدواج، رشد شخصیت افراد است، گفت: به طور کلی شخصیت هر فرد تا ۱۸ سالگی شکل می‌گیرد و تا سن ۲۰ سالگی معیارها و علائم شخصیتی افراد کامل می‌شود، رشد شخصیت حداقل تا ۲۲ سالگی در دختران تثبیت می‌شود اما در ازدواج‌های زود هنگام شخصیت افراد شکل نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه عدم رشد شخصیت در ازدواج‌های زود هنگام مشکلات فراوانی را به دنبال خواهد داشت، افزود: معمولاً این افراد با گذشت چند سال از زندگی مشترک علاقه خود به همسرشان را از دست می‌دهند و حتی اصرارهای خود برای این ازدواج را به یاد نمی‌آورند.
این روانشناس ادامه داد: ازدواج‌های زود هنگام برای فرد از لحاظ روحی و روانی مشکلات بسیاری در پی دارد و فشار زیادی به فرد وارد می‌شود و شخص دچار اختلال شخصیت و افسردگی می شود.
تحصیل در کنار ازدواج مشکل آفرین است
راکی با بیان اینکه در صورت کامل نشدن شخصیت، فرد از خواسته‌های خود در زندگی آگاهی ندارد بعد از بلوغ شخصیتی متوجه ازدواج اشتباه خود می‌شود، تصریح کرد: پشیمانی از ازدواج موجب می‌شود فرد بر اثر فشارهای روانی احساسات خود را سرکوب کند و دچار افسردگی شود و یا فرد را به سمت سرکشی، خیانت، طلاق و کاستی در تربیت فرزندان سوق دهد.
وی با تاکید بر لزوم کامل شدن شخصیت افراد و داشتن حداقل ۲۰ سال سن به ویژه برای زنان در امر ازدواج خاطرنشان کرد: سن مناسب برای ازدواج زمانی است که شخصیت افراد شکل گرفته باشد و فرد از ارزش‌ها، استعدادها، توانایی‌ها و علاقه‌مندیهای خود شناخت داشته باشد و علاوه بر این موارد رشد اجتماعی و تحصیلی فرد نیز کامل شده باشد و هم‌چنین شرایط فرهنگی و اجتماعی خود را هم مد نظر قرار دهد.
این روان شناس به تحصیل در کنار ازدواج اشاره کرد و ادامه داد: تحصیل بلند مدت بعد از ازدواج موجب تغییر در نوع نگرش، نیازها، ارزش‌ها و ویژگی‌های اخلاقی افراد می‌شود و مشکلاتی در زندگی زناشویی ایجاد می‌کند.
راکی مشکلات فرهنگی را یکی از دلایل ازدواج‌های زودهنگام حتی در شهرهای بزرگ دانست و گفت: متاسفانه خانواده‌ها با این تفکر که باید دختران خود را با اولین خواستگار راهی خانه بخت کنند تنها مولفه‌هایی مانند عدم اعتیاد، شاغل بودن، داشتن یک خانواده خوب و … خواستگار را در نظر می‌گیرند و به شرایط دختر خود توجهی نمی‌کنند.
این روانشناس مشکلات مالی برخی از خانواده‌ها را از دیگر دلایل ازدواج زودهنگام دانست و تصریح کرد: برخی از خانواده‌ها به ویژه خانواده‌هایی که دارای چند فرزند دختر هستند برای کاستن از مخارج مالی، دختران خود را زود شوهر می‌دهند تا راه برای ازدواج دیگر دختران خانواده نیز باز شود.
راکی دلیل دیگر ازدواج‌های زود هنگام را ارتباط بین دختر و پسر در سنین پایین دانست و افزود: دختر و پسرها با روابط دوستانه و به وجود آمدن عشق‌های کاذب تصمیم به ازدواج می‌گیرند و خانواده‌ها نیز از ترس آبرو به این ازدواج‌ها رضایت می‌دهند.
ازدواج عجولانه و زود هنگام دلایل اصلی طلاق است
وی با بیان اینکه مراجعات بسیاری در خصوص ازدواج زود هنگام وجود دارد، گفت: شاید به جرات می‌توان گفت یکی از دلایل طلاق، ازدواج زود هنگام و عجولانه است.
این روانشناس تحصیل و ازدواج را دو تصمیم مهم در زندگی هر فرد دانست و ادامه داد: حساسیت در انتخاب همسر و داشتن دوران نامزدی یا آشنایی قبل از ازدواج لازم است. در دوران نامزدی افراد باید به کمک مشاوره‌های قبل از ازدواج شناخت کافی از یکدیگر به دست آورند و اگر به مشکلی در این دوران برخورد کردند و دریافتند که گزینه‌های مناسبی برای یکدیگر نیستند از ادامه رابطه اجتناب کنند.
منبع


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *